Turrapport fra Røyrivann

Søndag for et par uker siden hadde vi en fin tur fra Losby via Mønevann og Fløyta inn til Røyrivann. Der fant vi en fin liten odde hvor vi kunne fyre opp bålet. Vannene fra Losby er fine å skøyte innover på. Vi hadde imidlertid valgt å gå på beina. Skiløypene var også preppa og flere hadde valgt denne formen. Etter vel 5 kilometer er vi fremme ved odden vi hadde planlagt å gå til ved Røyrivann. Bål krever ved og vi måtte litt opp i skogen for å finne emner. Etter hvert blir det god fyr på bålet. Dagens lunsj inneholder lakse pakker og det er derfor viktig at bålet er stor nok slik at pakkene kan bli ferdigstekt i glørne.        En flott tur i deilig natur med hyggelig selskap. Runkeeper ble satt på litt sent og deretter uteglemt på hjemveien men kartet gir et ganske bra bildet av ruta. Turen ble på ca. 10 kilometer.

Søndagstur mot Mariholtet

Søndagens tur gikk inn mot Mariholtet. Vi parkerte på Ellingsrud og fulgte veien et stykke innover før vi tok av ved Elvåga og gikk inn på stien. Denne fulgte vi et stykke innover.I dag var det mye vind så det gjalt å finne seg et sted i ly for bålgrillingen. Men rart at det er desember og fortsatt grønt og fint. Vinteren lar vente på seg. Et alternativ til grillpølse er "laksepakke". Ta et laksestykke og det du har tilgjengelig ogpakk inn i aluminiumsfolie. Her er det Salmalaks, grønnsaksblanding olje, salt, pepper og smørost. Etter en times gange og fyr på bålet er det bare å legge "pakkene" inn i glørene på bålet. Smakfullt og litt annerledes enn de vanlige grillpølsene (selv om pølserer godt). Fin tur i hyggelig selskap. Fint å få juletria litt på avstand :)

Solskinnstur mot Knuttjern

Lørdag ble det en rask tur innover mot Knuttjern. Ingen kunne bli med denne dagen så det ble på egen hånd. Jeg startet ved Ekerudmyras parkeringsplass, innerst i Bjørndalen på Rasta. Derifra er det ca. 2 km inn til Knuttjern.Det var lite folk ute så mange hadde nok begynt med julestria.Fin dag med sol, selv om det blåste litt.

Elvåga i kveldsmørket

Aktiviteter på dagen gjorde at vi først fikk lagt i vei ved 15-tiden og at dette således ble en ettermiddagstur. I motsetning til på lørdag var været klart og fint i dag. Mørket kommer tidlig nå så vi bestemte oss for å parkere på Ellingsrud ågå inn til demningen ved Elvåga. Lysløypa går helt inn til Mariholtet men vi gikk avetter drøye 2 kilometer. Sekkene var pakket med pølser og kakao. Vel fremme sanket vi ved og fikk tent opp bålet. Her er det en fin krakk å sitte på og det er koselig med utsikt over Fri-Elvåga. Pølsene ble fortært og når bålet ebbet ut hadde mørket senket seg. Turen tilbake til bilen gikk greit ved hjelp avlysmastene. En fin tur i koselig selskap.

En fin dag for tur til Østbyputten!

Høsten holder seg fortsatt bra og sist søndag hadde vi derfor lagt opp til en skogtur i Østmarka. Selv om det hadde regnet hele natten hadde vi været på vår side og våknet opp til strålende solskinn. Sekken ble pakket og en snartur innom nærmeste søndagsåpne butikk sikret pølsene. I forkant hadde vi bestemt oss forå gå til en utkikksplass som ligger i åsen ovenfor Østbyputten. Jeg hadde ikke vært der på årevis og var spent på om jeg ville finne igjen plassen. Vi parkerte ved parkeringsplassen på Østbytunet (rett ved Ahus) og la i vei. Vi fulgtekjerreveien som fører opp til vannet. Deretter gikk vi over demningen og fant stedet ganske lett når vi fulgte stien opp på toppen. På grunn av regnet som hadde vært om natten var detvanskelig å finne tørr nok ved men etter litt iherdig jobbing ble det fyr på bålet. Grenene nederst på granbartrærne er som regel tørre nok. Utkikkspunktet med rød ring rundt. Stedet er fortsatt fint men trærne har vokst til og "krakken" som er der var forfalt noe. Men fortsatt får man litt fin utsikt så det er absolutt verdt å legge turen hit. Jeg glemte å skru på Runkeeper på tilbaketuren så kun en vei ble logget.

Tur 11/100 - Olavskilden

Dagens tur ble gått til Olavskilden med en runde på kirkegården (Lørenskog Kirke), før vi gikk tilbake mot bilen. Totalt ble det 2,8 km. Ikke verdens lengste tur, men... I følge gamle sagn skal kilden ha blitt til da guden Tor kastet en stein mot kirken for å knuse den. St. Olav ledet steinen slik at den traff toppen av hammeren. Kilden sprang frem som et minne om hans hellige kraft. Pilgrimene besøkte stedet for å drikke av den helse- og lykkebringende kilden. Selv under langvarig tørke har St. Olavskilden aldri gått tom. Fin utsikt fra Olavskilen mot Sørli og Skårer. Lørenskog Kirke ligger på historisk grunn og er bygdas eldste bygg, oppført i år 1150-1250. Kirken har vært samlingssted for bygdas folk i over 800 år. Olavskilden og Lørenskog kirke er begge en av de 16 kulturminnene i Lørenskog.

Tur 10/100 - Nabolaget

Gårsdagens tur ble gått i nabolaget. Litt glatt her og der etter det overraskende snøfallet men ellers en bra tur. Deilig at det er lenge lyst.

Tur 9/100 - Stuttgart til fots

Onsdagens tur ble en lang tur med innblanding av alt fra kjøpsenter til gater og parker. Stuttgart virker som en forholdsvis trygg by å gå tur i, selv alene i mørket. Fine ærverdige bygninger.

Tur 8/100 - Kveldstur i Stuttgart

Tirsdagens kveldstur ble gatevandring i Stuttgart. Det er stor høydeforskjeller her så det ble mye opp og ned. Jeg var lite kjent så kartet måtte med. I og med at hotellet lå utenfor selve kartsonen slet jeg litt med å finne riktig innfalsvinkel men kom meg "inn i" kartet etter litt spørring. Her passeres et ølbryggeri på venstre hånd.Frem og tilbake...

Tur 7/100 - Drammen

I dag ble det tid til en liten morgentur før håndballkamp i Drammenshallen. Jeg gikk i området rundt Marienlyst og opp til Austad gård, i fint vårvær. Fint utsikt ned mot havna. Austad gård er ett av kulturminnene i Drammen. Den ble oppført i 1808-13 som lystgård og bolig for Peder von Cappelen. Fra 1931-1966 ble gården brukt til rådhus for Skoger kommune. I 1964 ble gården gitt til Drammens Museum som restaurerte den og bruker den til museum som viser Austad som herskapshus i 1800-årene. Gården og hagen ble fredet i 1923. Jeg skulle gjerne tatt en tur inn her men det var ikke åpent når jeg gikk forbi. En liten titt av Marienlyst fotballstadion hvor Strømsgodset spiller sine hjemmekamper.

Tur 6/100 - Drammen

Tur 6 ble unnagjort i Drammen, nærmere bestemt ved Drammenshallen hvor vi har sett noen håndballkamper i dag. Bildene rettferdiggjør nok ikke Drammen helt, da det helt sikkert er mer å by på her. Turen ble i korteste laget da vi også måtte rekke lunsj mellom kampene. De to første bildene er tatt utenfor Drammenshallen og ved Marienlyst Stadion. Flott tilrettelagt område med krakker og lekeområder for barna. Vi gikk forbi Drammens Svømmehall. Den så veldig fin ut med flere basseng og vannsklier. I forkant på bildet ses det fine lekeområdet for barn. Litt artig mimring. Jeg var på Rainbow-konsert i Drammenshallen i min glade ungdom. Jeg kom over dette bilde i gangen inne i hallen som viste at det var i 1982, nærmere bestemt 29. oktober, jeg var der på konsert.

Tur 4/100 - Rådhusparken og Langvannet

I dag ble det kun en kort tur i snøværet. Fin temperatur men litt slitsom å vasse i snøen. Dagens tur gikk fra Fjellsrud skole til Rådhusparken og rundt deler av Langvannet. Rådhusparken er et fint rekrasjonsområdet. Sommerstid er det mulighet for blant annet grilling, bading, soling, trening og sandvolleyball. Det arrangeres også konserter og kulturarrangementer. Vinterstid er akebakken en mulighet. Når isen er trygg er det også mulighet for å gå på skøyter. Lørenskog Hus i bakgrunnen. Her er det kino, kulturhus og spisesteder. Svenskefura i bakgrunnen. Furua har historie fra Karl XIIs tid. Svenskene rykket inn i Norge under den store nordiske krigen (1709-1720) for å ta Christiania. Da hæren returnerte til Sverige skal de vistnok ha rastet under furua. Furua er fredet. For noen år siden var det noen ungdommer som forsøkte å sette fyr på den men heldigvis gikk det bra. Det er en fin turvei rundt deler av Langvannet og du finner hele tre badeplasser.

Tur 3/100 - Losby og Mønevann

Årets tredje tur hadde utgangspunkt fra Losby gods og innover til Mønevann. Planen var egentlig Geiterudtangen men i dag var det om mulig ennå glattere enn i går. Jeg gav meg derfor før jeg kom helt frem. Losby gods i all sin prakt. Nå drives stedet som kurs- og konferansehotell og selskapslokaler. I godsets storhetstid drev godseieren med jordbruk, skogbruk og jakt. Alle de rødmalte husene i området er tidligere husmannsplasser som tilhørte godset. I dag finner du også Losby Golfklubb her med 2 golfbaner. Østmork (18 hull) og Vestmork (9 hull). . Mønevann. Flott badeplass om sommeren og populært turområde hele året. Det er 1,5 km å gå fra parkeringsplassen.Mønevann med mulighet for isbading.I gamle dager drev vannet fra fossen skavlene i vannhjulet rundt og dro saga. Hester trakk tømmeret på jernbaneskinner - "Losbylina", frem til Fjellhamar stasjon. Her i fra ble tømmeret fraktet videre med tog. Vasshjulet er Lørenskog kommunes logo og dekorerer kommunevåpenet. Vasshjulet Losbymarka byr på både lange og korte løyper, så her er det noe for en hver smak. Det er også fint å sykle eller gå innover vannene på skøyter.

Tur 2/100 Ellingsrud-Mariholtet

I går våget jeg meg ut på tur selv om det var glatt som bare det. Turen gikk fra Ellingsrud og nesten helt inn til Mariholtet. Det var et slit å gå og jeg kjenner at jeg har tatt i bruk ukjente muskler for å holde meg på beina. Det var faktisk en del som gikk på ski også selv om føret nok ikke var av det beste.

Tur 1/100 - Losbydalen

I går var jeg ute på den første av i alt 100 turer jeg drømmer om å gjennomføre i år :) Dagens tur gikk innover Losbydalen og ble i overkant av 6 km lang. Det var nesten vårlig i lufta med sol og 6 grader. Rart å tenke på at det fortsatt er tidlig i januar. Gamle Hammer bru Kirkerudveien Vakker ved Losby golfbane og Losby gård (til høyre i bilde).

Friluftslivets år - hiv deg på!

Friluftslivets år 2015(FÅ15) er en nasjonal markering for å få folk mer ut på tur og nyte naturen. Arrangørene av FÅ15 er et samarbeide mellom Klima- og miljødepartementet og Norsk friluftsliv. Fra og med 9. januar har man mulighet til å registrere alle turene sine på haikeliga.noHaikeliga er en turkonkurranse hvor man får poeng når man registrerer turene man har gått. For de ivrigste er det også mulig å konkurrere om å vinne premier. Jeg har et mål om å få til 100 turer i år. Hva med deg? Er du glad i å gå på tur eller bruker du treningstudio eller jogger i stedenfor?

5 poster ved Mønevann, Losby

Søndag bestemte vi oss for å ta noen flere orienteringsposter. Kartet over Mønevann virket greit, så det ble til at vi dro avgårde for å ta de 5 postene. Vel fremme ved utgangspunktet, Losby gods, oppdaget jeg at kartet var fjernet fra kartmappa sånn at vi kun hadde orienteringskartet. Dette er ofte lite detaljert og vi kom skeivt ut, noe som første til en unødig gåtur. En skikkelig regnskur gjorde ikke saken noe bedre. Men da vi først fant den første posten gikk det imidlertid greit og etter en og en halv time var alle 5 postene i boks ;-) På vei for å finne poster Vasshjulet ved Mønevann Post 3 av 5 funnet ;-) Utenfor Losby gods etter endt tur Det ble totalt 7,5 kilometer (med feilnavigeringen).

Orientering på Skjettenkollen

I dag var det orientering på Skjettenkollen som sto for tur. Vi parkerte på parkeringsplassen ved Bråtenveien på Skjetten og fulgte lysløypa opp mot første post. Totalt 10 poster var mulig å ta innenfor et passe stort område, så vi la i vei med godt mot. Det fine med å ta orienteringsposter er at man stadig kommer til steder man ikke har vært på før. Ingen unntak denne turen. Vi ble ført på nye stier og i naturskjønne områder som vi ikke har vært på tidligere. Bortsett fra at vi slet litt med å finne post nr. 3 gikk de andre 9 postene greit å finne. I dag fikk vi prøvd å orientere litt etter kart & kompass også, selv om de fleste av postene ble funnet ved orientering etter kart. Vi brukte i overkant av 3 timer og gikk ca 9,5 km (var litt sen til å sette på Runkeeper). Alle postene funnet og vi hadde en fin dag i skogen ;-)

Orientering - Skogtrim 2014

I mange år har vi pleid å kjøpe Østmarka OKs orienteringspakke. Pakken inneholder kart over poster som er satt ut i mange områder av Østmarka. Normalt står postene ute fra slutten av april til slutten av september. Det er med et klippekort i pakken. Ved å ta mange nok poster i løpet av sesongen kan man ta gull, sølv eller bronsemerke. Det fine med Skogtrim er et man hvert år oppdager nye steder i marka, da arrangøren er flink til å finne nye steder å sette ut postene. De fleste postene er det mulig å finne uten kompass men det er morsomt å orientere litt også. Orientering er en fin måte for både barn og voksne, til å komme seg ut i marka.
Ingen fler innlegg kan lastes inn, Se arkiv