Friluftsliv og orientering

Elvåga i kveldsmørket

Likt som i går var været klart og fint. Mørket kommer tidlig nå, så vi bestemte oss for å parkere på Ellingsrud å gå inn til demningen ved Elvåga. Lysløypa går helt inn til Mariholtet men vi g...

Sletthei - ut på tur Langfredag

Tradisjonen tro ble det en tur til Sletthei på langfredag. Midt mellom Søndeled og Portør finner man dette naturskjønne området.  Sletthei er vanligvis et populært utfartsted å ta turen langf...

Orienteringsposter på tampen av sesongen

Turorientering er en fin måte å komme seg ut i marka på og byr på nye spennende steder i hvert kart. Søndag var det tid for å ta noen flere poster, denne gang i Losby-marka.   ...

Fin dag for orientering

Lørdag ble det en fin tur inn mot Knuttjern og nydelig vær gjorde sitt til at de 5 postene ble funnet ganske så lett. Vi la i vei ved 12-tiden og gikk inn fra Ekerudmyra. De første 2 posten...

Ticket to the moon

Etter en tur i Sør-Amerika fikk vi virkelig smaken på hengekøyelivet. Planen er å overnatte mye i disse fremover. Det er lettvint å slippe telt men også deilig å sove under åpen himmel. Finner man ...

Turrapport fra Røyrivann

Søndag for et par uker siden hadde vi en fin tur fra Losby via Mønevann og Fløyta inn til Røyrivann. Der fant vi en fin liten odde hvor vi kunne fyre opp bålet. Vannene fra Losby er fine ...

Søndagstur mot Mariholtet

Søndagens tur gikk inn mot Mariholtet. Vi parkerte på Ellingsrud og fulgte veien et stykke innover før vi tok av ved Elvåga og gikk inn på stien. Denne fulgte vi et stykke innover.I dag var det mye...

Solskinnstur mot Knuttjern

Lørdag ble det en rask tur innover mot Knuttjern.  Ingen kunne bli med denne dagen så det ble på egen hånd. Jeg startet ved Ekerudmyras parkeringsplass, innerst i Bjørndalen på Rasta. Derifra...

Tur til Østbyputten!

Høsten holder seg fortsatt bra og vi la derfor lagt opp til en skogtur i Østmarka.   Les mer her: http://www.rundtekvator.no/?p=3627&preview=true          &nbs...

Tur 11/100 - Olavskilden

Dagens tur ble gått til Olavskilden med en runde på kirkegården (Lørenskog Kirke), før vi gikk tilbake mot bilen. Totalt ble det 2,8 km. Ikke verdens lengste tur, men... I følge gamle sagn skal ki...

Tur 10/100 - Nabolaget

Gårsdagens tur ble gått i nabolaget. Litt glatt her og der etter det overraskende snøfallet men ellers en bra tur. Deilig at det er lenge lyst.

Tur 9/100 - Stuttgart til fots

Onsdagens tur ble en lang tur med innblanding av alt fra kjøpsenter til gater og parker. Stuttgart virker som en forholdsvis trygg by å gå tur i, selv alene i mørket.   Fine ærverdige by...

Tur 8/100 - Kveldstur i Stuttgart

Tirsdagens kveldstur ble gatevandring i Stuttgart. Det er stor høydeforskjeller her så det ble mye opp og ned.   Jeg var lite kjent så kartet måtte med. I og med at hotellet lå utenfor selve ...

Tur 7/100 - Drammen

I dag ble det tid til en liten morgentur før håndballkamp i Drammenshallen. Jeg gikk i området rundt Marienlyst og opp til Austad gård, i fint vårvær. Fint utsikt ned mot havna. Austad gård...

Tur 6/100 - Drammen

Tur 6 ble unnagjort i Drammen, nærmere bestemt ved Drammenshallen hvor vi har sett noen håndballkamper i dag. Bildene rettferdiggjør nok ikke Drammen helt, da det helt sikkert er mer å by på her. T...

Tur 4/100 - Rådhusparken og Langvannet

I dag ble det kun en kort tur i snøværet. Fin temperatur men litt slitsom å vasse i snøen. Dagens tur gikk fra Fjellsrud skole til Rådhusparken og rundt deler av Langvannet. Rådhusparken er et f...

Tur 3/100 - Losby og Mønevann

Årets tredje tur hadde utgangspunkt fra Losby gods og innover til Mønevann. Planen var egentlig Geiterudtangen men i dag var det om mulig ennå glattere enn i går. Jeg gav meg derfor før jeg kom hel...

Tur 2/100 Ellingsrud-Mariholtet

I går våget jeg meg ut på tur selv om det var glatt som bare det. Turen gikk fra Ellingsrud og nesten helt inn til Mariholtet. Det var et slit å gå og jeg kjenner at jeg har tatt i bruk ukjente mus...

Tur 1/100 - Losbydalen

I går var jeg ute på den første av i alt 100 turer jeg drømmer om å gjennomføre i år :) Dagens tur gikk innover Losbydalen og ble i overkant av 6 km lang. Det var nesten vårlig i lufta med sol og 6...

Friluftslivets år - hiv deg på!

Friluftslivets år 2015(FÅ15) er en nasjonal markering for å få folk mer ut på tur og nyte naturen. Arrangørene av FÅ15 er et samarbeide mellom Klima- og miljødepartementet og Norsk friluftsliv. Fr...

5 poster ved Mønevann, Losby

Søndag bestemte vi oss for å ta noen flere orienteringsposter. Kartet over Mønevann virket greit, så det ble til at vi dro avgårde for å ta de 5 postene. Vel fremme ved utgangspunktet, Losby gods, ...

Orientering på Skjettenkollen

I dag var det orientering på Skjettenkollen som sto for tur. Vi parkerte på parkeringsplassen ved Bråtenveien på Skjetten og fulgte lysløypa opp mot første post. Totalt 10 poster var mulig å ta inn...
Laila MA

52, Lørenskog

Reiser, friluftsliv, turer i skog og mark.