Reiseåret 2015

2015 har vært et år med mye reising, både privat og jobbmessig. Januar var rolig, deretter raste det på. Februar Først en deilig vinterhelg i Trysil Deretter håndballtur Stavanger.... Før vi avsluttet med en koselig avslappende vinterferietur til London med musicalen Cats og litt shopping Mars Da begynte jegå jobbe myei Tyskland Tur 1 til Frankfurt Tur 2 til Stuttgart og tur 3 til Frankfurt April Tur 1 til Frankfurt Tur 2 til Frankfurt Tur 3 til Frankfurt En håndballtur til Bergen Mai Foruten noen turer til Frankfurt ble det... Refsnes gods i Moss En tur til deilige solfylte Valetta 17.mai helgen var vi i Tallinn og besøkte sønnen Juni Det ble flere turer til Frankfurt I tillegg ble det en flott tur til Venezia med mannen Juli Først et par avslappende uker ideiligeRisør Deretter Dubrovnik som var ufattelig varmt August Et par turer til Tyskland September En tur til Stuttgart Deretter på besøk til sønnen som forflyttet seg til Bergen Så en langhelg tilRoma Deretter Torremolino, Malaga Oktober Ingen ting skjedde. Begynte å få litt reise-abstinenser... November I hvertfall en tur til Stuttgart Desember Tur til København med DFDS med gode jobbkolleger. Oppsumert har det vært mange fine turer og opplevelser men det kan bli litt i overkant mye reising. I2015 har det blitt 72 overnattingsdøgn borte og 73 flyreiser. Satser på et roligere 2016 med færre destinasjoner og heller lengre opphold.

Deilig pysj til jul

Pysjamasene fra P.J Salvage er så utrolig fine. Deilig myk flannelmed søte mønstere. Merket er amerikansk og har vært vist i mange amerikanske tv-serier. Jeg har ønsket meg en lenge og fant ut at jeg skulle unne meg en i julegave til meg selv. Jeg falt for denne søte med isbjørner. Er den ikke fin? Den skal brukes flittig i julen. Lange late morgener med koselige filmer.

Torremolinos, Spania

I slutten av september hadde vi noen dager i Torremolinos. Byen ligger kun en kort taxitur fra flyplassen (Malaga) og således veldig grei avstand hvis man ikke skal leie bil.     Vi hadde valgt å bo på Melia Costa del Sol, et ganske stort hotell som ligger rett ved strandpromenaden. Hotellet i seg selv er bra nok men servicen ble litt dårligere på grunn av de store busslastene med folk som kom og dro hele tiden. Samt veldig små heiser. Hotellet serverte en deilig GT Hotellkatten Strandpromenaden er svært lang og går fra Malaga og nedeover solkysten. En av dagene valgte vi å ta middagen i nabobyen Benalmádena. Vi  tok vi taxi til og gikk strandpromendaden tilbake. Veldig koselig. På dagtid er det masse boder, kveldtstid er det puber og flotte sandslott. Middagen i Benalmádena   Langs strandpromenaden er det mange hyggelige restauranter. Det er også mulig å få  lunsjen servert ned på strandstolen, for de som ønsker det. Lunsjen til en i reisefølget  En av kveldene gikk vi opp i byen. Ganske bratt oppover men når man kommer til toppen er det vel verd turen. Veldig koselig spansk stil.   Konklusjonen er at dette stedet er fint å reise til hvis man vil ha noen dager i varmen. Både SAS og Norwegian flyr flere ganger daglig og det er kort vei med taxi til Torremolinos. Hit kunne jeg faktisk reist helt alene.  //

Julekulekrans

Jeg har laget noen kranser tidligere i desember men fant ut at jeg skulle lage en til. Denne skal henge på veggen i kjellerstuen. Det blir fint mot den hvite veggen. Denne gangen har jeg blandet inn flere farger. Det ble fint det også.     Hvis du vil lage en krans så finner du oppskrift her: http://pandorasreise.blogg.no/1450026343_julekulekrans.html   //

Julemiddag

Det er ikke min egen middag jeg referer til men teaterstykket Julemiddag som går på Nationaltheatret i disse dager. I år byttet jeg utNøtteknekkeren og ungene med Julemiidag og en venninne og så dette stykket på fredag. Kort oppsumert er handlingen basert på familien Bjelland (fiskebolleboks) som vi følger gjennom 100 år. Første akt begynner i 1915 hvor vi er i Stavanger, en by som lever godt på hermetikksalget i krigens dager. Vi følger familien gjennom kvinners stemmerett, elektrisitet og Margrethe Munthes barneoppdragelse. Videre gjennom 2. verdenskrig, sosialdemokratenes inntog og oljealderen. Artig og se hvordan altforandret seg på 100 år. Stykket var underholdende og hadde gode skuespillere. Kan absolutt anbefales. Før stykketvar vi på Dinner og spiste nydelig Crispy duck :-) Er du glad i å gå i teater?

Julepynt fra all verdens hjørner #2

I steden for å kjøpe souvernier når vi er ute å reiser, har jeg gjort det til en vane og kjøpe med en julekule hjem. Noen står det navn på, andre ikke. Det er alltid hyggelig å henge de opp og mimre om turene vi var på.  I går ble julegrana pyntet og noen nye kuler er kommet til gjennom året. Warzava, Polen   Venezia Frankfurt, Tyskland Dubrovnik Roma Malaga Juletre 2015   Her kan dere lese min tidligere artikkel om dette emne: http://pandorasreise.blogg.no/1419408745_julekuler_fra_alle_ve.html     //

Juletre anno 2015

Selv om resten av huset glimrer med fravær av julepynt er årets gran endelig på plass og ferdig pyntet. Julepynten består for det meste av julekuler og pynt kjøpt på reiser i inn- og utland.I morgenmå resten av huset pyntes og fugleneket henges opp.

Pepperkakepynting

Vi kjøpte disse kjekke ferdige pepperkakene med hull i. Kjempefine å henge opp i vinduet. Det er jo litt juks og ikke lage deigen selv men det er uansett koselig å dekorere. Da er det bare å kjøpe rødt bånd til å henge de opp i vinduet :-)

Julekulekrans

Det er gøy å slappe av med litt aktiviteter i desember og i helgen har jeg laget kranser av julekuler. Slik gjør du: Bruke en metallhenger fra renseriet (eventuelt kjøp på Clas Olsson). Snurr opp den delen av hengeren som du bruker til å henge plagget. Deretter er det viktig å gjøre hengeren så rund som mulig (du kan bruke en bøtte f.eks.) Start med å tre på store og små kuler om hverandre. Det er viktig å pakke kulene tett slik at det ikke blir store gløpper Når du har fylt opp hengeren vrir du sammen endene igjen og lager et buet oppheng av delen man vanligvis bruker til å henge opp plagget med Dander kulene og bruk den siden som ser best ut til å ha fremover Sett på sløyfe Det går ca. 80 kuler på en krans.         //

Tivoli i København

Sist helg var jeg på en kjempekoselig tur men gode kolleger. Turen gikk med DFDS til København og foruten hyggelig opphold på båten hadde vi en fin tur inn til Tivoli i København. Her var det julemarked og flott pyntet. Store muligheter for shoppingvar det også. Absolutt verd inngangsbilletten.     Her passeres Oscarborg på vei hjem med DFDS //

Søndagstur mot Mariholtet

Søndagens tur gikk inn mot Mariholtet. Vi parkerte på Ellingsrud og fulgte veien et stykke innover før vi tok av ved Elvåga og gikk inn på stien. Denne fulgte vi et stykke innover.I dag var det mye vind så det gjalt å finne seg et sted i ly for bålgrillingen. Men rart at det er desember og fortsatt grønt og fint. Vinteren lar vente på seg. Et alternativ til grillpølse er "laksepakke". Ta et laksestykke og det du har tilgjengelig ogpakk inn i aluminiumsfolie. Her er det Salmalaks, grønnsaksblanding olje, salt, pepper og smørost. Etter en times gange og fyr på bålet er det bare å legge "pakkene" inn i glørene på bålet. Smakfullt og litt annerledes enn de vanlige grillpølsene (selv om pølserer godt). Fin tur i hyggelig selskap. Fint å få juletria litt på avstand :)

Rosmarinen i hus

Heldigvis har høsten vært lang for Rosmarinen var ikke blitt høstet. Selv om det har vært et par netter med ned mot-10 sto planta like rank og stolt. Jeg klipte den ned, fjernet stilkene og tørket den i ovnen på ca. 50 grader i 30 minutter. Deretter var det bare å legge den over på glasset. Da har jeg rosmarin for matlaging gjennom vinteren. Fjern først stilkene Legg på stekeplate og tørk på 50 gr. i ca. 30 minutter. Deretter er det bare å legge over på glass

Solskinnstur mot Knuttjern

Lørdag ble det en rask tur innover mot Knuttjern.  Ingen kunne bli med denne dagen så det ble på egen hånd. Jeg startet ved Ekerudmyras parkeringsplass, innerst i Bjørndalen på Rasta. Derifra er det ca. 2 km inn til Knuttjern. Det var lite folk ute så mange hadde nok begynt med julestria. Fin dag med sol, selv om det blåste litt.     //
Ingen fler innlegg kan lastes inn, Se arkiv